Narodowa Strategia Spójności (NSS) (wcześniej - Narodowe Strategiczne
Ramy Odniesienia) to dokument strategiczny określający priorytety i
obszary wykorzystania oraz system wdrażania funduszy unijnych:
Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), Europejskiego
Funduszu Społecznego (EFS) oraz Funduszu Spójności w ramach budżetu
Wspólnoty na lata 2007-13.
Celem strategicznym NSS jest tworzenie warunków dla wzrostu
konkurencyjności gospodarki polskiej opartej na wiedzy i
przedsiębiorczości, zapewniającej wzrost zatrudnienia oraz wzrost
poziomu spójności społecznej, gospodarczej i przestrzennej Polski w
ramach Unii Europejskiej i wewnątrz kraju.
NSS jest realizowana przy pomocy Programów Operacyjnych (PO),
zarządzanych przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego oraz Regionalnych
Programów Operacyjnych (RPO), zarządzanych przez Samorządy
poszczególnych województw.
-
16 Regionalnych Programów Operacyjnych – 26,8% całości środków (ok. 15,9 mld euro),
-
PO Rozwój Polski Wschodniej – 3,6% całości środków (ok. 2,2 mld euro),
-
PO Infrastruktura i środowisko – 35,7% całości środków (ok.. 21,3 mld euro),
-
PO Kapitał ludzki – 13,7% całości środków (8,1 mld euro),
-
PO Konkurencyjna gospodarka – 11,7% całości środków (7 mld euro),
-
Programy Operacyjne Europejskiej Współpracy Terytorialnej – 1% całości środków (ok. 0,6 mld euro),
-
PO Pomoc techniczna - 0,4% całości środków (0,2 mld euro).
1 sierpnia 2006 roku Rada Ministrów zaakceptowała kierunkowo projekt Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Głównym celem Programu jest podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej
Polski i jej regionów poprzez rozwój infrastruktury technicznej przy
równoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska, zdrowia
społeczeństwa, zachowaniu tożsamości kulturowej i rozwijaniu spójności
terytorialnej.
Ponadto Program zakłada realizację pięciu celów szczegółowych: 1.
Budowę infrastruktury zapewniającej, że rozwój gospodarczy Polski
będzie dokonywał się przy równoczesnym zachowaniu i poprawie stanu
środowiska naturalnego. 2. Zwiększenie dostępności głównych ośrodków
gospodarczych w Polsce poprzez powiązanie ich siecią autostrad i dróg
ekspresowych oraz alternatywnych wobec transportu drogowego środków
transportu. 3. Zapewnienie długookresowego bezpieczeństwa
energetycznego Polski poprzez dywersyfikację dostaw, zmniejszenie
energochłonności gospodarki i rozwój odnawialnych źródeł energii. 4.
Wykorzystanie potencjału kultury i dziedzictwa narodowego o znaczeniu
światowym i europejskim dla zwiększenia atrakcyjności Polski. 5.
Wspieranie utrzymania dobrego poziomu zdrowia siły roboczej.
W ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
realizowanych jest 15 priorytetów: 1. Gospodarka wodno-ściekowa. 2.
Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi. 3. Bezpieczeństwo
ekologiczne. 4. Przedsięwzięcia dostosowujące przedsiębiorstwa do
wymogów ochrony środowiska. 5. Ochrona przyrody i kształtowanie postaw
ekologicznych. 6. Transeuropejskie sieci transportowe TEN-T. 7.
Transport przyjazny środowisku. 8. Bezpieczeństwo transportu i krajowe
sieci transportowe. 9. Infrastruktura drogowa w Polsce wschodniej. 10.
Infrastruktura energetyczna przyjazna środowisku. 11. Bezpieczeństwo
energetyczne. 12. Kultura i dziedzictwo kulturowe. 13. Bezpieczeństwo
zdrowotne i poprawa efektywności systemu ochrony zdrowia. 14. Pomoc
techniczna dla wsparcia procesu zarządzania Programem oraz
upowszechnienia wiedzy na temat wsparcia ze środków Unii Europejskiej.
15. Pomoc techniczna dla wsparcia zdolności instytucjonalnych w
instytucjach uczestniczących we wdrażaniu priorytetów
współfinansowanych z Funduszu Spójności.
Na realizację Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata
2007-2013 przeznaczonych jest 26 054,7 mln euro. Ze środków Unii
Europejskiej pochodzi 21 275,2 mln euro (w tym ze środków
Funduszu Spójności – 18 927,6 mln euro oraz Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego – 2 347,6 mln euro), z publicznych środków
krajowych – 3 754,5 mln euro, a ze środków prywatnych 1 025 mln euro.